
Press,
Power

&&
Politics

AFRICA
MEDIA FORUM

September 27-28, 2000 • Accra, Ghana



Board of Trustees

Charles L. Overby, Chairman 
and Chief Executive Officer

Peter S. Prichard, President 

Harry W. Brooks Jr.
Madelyn P. Jennings

Malcolm R. Kirschenbaum
Bette Bao Lord
Brian Mulroney
Jan Neuharth
Will Norton Jr.
John C. Quinn

Josefina A. Salas-Porras
John Seigenthaler

Paul Simon

Allen H. Neuharth, Founder

Editorial:
Maurice R. Fliess
Rod Sandeen

Photos: 
Judy G. Rolfe

Map: 
Grant Jerding

The Freedom Forum World Center
1101 Wilson Blvd.
Arlington, VA 22209
USA
Tel: 703/528-0800
Fax: 703/284-3529
E-mail: news@freedomforum.org
Internet: www.freedomforum.org

African Center
7TH Floor, JHI House
11 Cradock Ave. 
Rosebank 2196 Johannesburg 
South Africa
Tel: 27-11-327-0269
Fax: 27-11-327-0242

Order publications by phone:
The Freedom Forum makes available 
single copies of a wide range of 
conference reports, studies, speeches 
and other publications related to the 
media, journalism education and the 
First Amendment. To request a 
publications list call 800/830-3733.

Online:
The Freedom Forum’s online news 
service,  free!, is on the Internet at 
www.freedomforum.org. This service is 
a timely source of information about free
press, free speech, free spirit and 
journalism issues worldwide. 

PRESS, POWER & POLITICS • AFRICA MEDIA FORUM

Contents Page

Ghanaian media face test in covering election 1

Government minister cautions press against ‘reckless sensationalism’ 2

Former U.S. senator urges unifying Ghanaian press 2

Candidates field questions from press, public 3

Media scramble to cover crucial Ghanaian elections 4

Ghanaian cartoonists lament their professional isolation and 
vulnerability to lawsuits 6

Net technology making inroads into Ghanaian journalism 6

West African editor: Journalists must cope with ‘government arrogance’ 7

Freedom Forum opens library for journalists in Mali 8

The Freedom Forum continued its year-
long series of international media forums on

“Press, Power &
Politics” Sept. 27-28
in Accra, Ghana.

An unprecedent-
ed joint appearance
by six of the seven
candidates in Ghana’s
Dec. 7 presidential
election was clearly
the highlight. It
attracted an overflow
crowd of 1,400 people
as well as a vast tele-
vision and radio

audience tuned in across the West African
nation.

Journalists dominated the other panel
discussions, which examined how the print
media, broadcasters and journalistic organi-
zations are responding to the challenge of
covering not only the multiparty presiden-
tial-election campaign but also races for the
Ghanaian Parliament. The adoption of a

democratic constitution in 1992 set the
stage for the blossoming of independent
news organizations to compete against the
state-owned media, which remain strong.

Related training sessions for Ghanaian
journalists looked at how the Internet and
editorial cartooning can be used in political
coverage.

Although the primary focus was on the
host country, the Africa Media Forum also
delved into election reporting by news media
in three other West African nations –
Nigeria, Ivory Coast and Senegal – as well as
Zimbabwe.

And, one day after the forum ended in
Ghana, a Freedom Forum delegation went to
another West African nation, Mali, to open a
journalism library in its capital city of
Bamako. The library is The Freedom
Forum’s second in Africa and the 15th in its
network on four continents.

Previous 2000 forums on “Press, Power &
Politics” were held in Lima, Peru, in March
and in London in June. The series will con-
clude in Hong Kong in November. 

Forum in Accra, Ghana, examines coverage
of political campaigns across Africa

Chris Wells, senior
vice president/
international of The
Freedom Forum 



Ghana, a West African country of
ancient kingdoms and the first independent

African republic
in modern history,
has vibrant news
media that are
actively covering a
landmark political
event in the
nation’s history –
a multiparty presi-
dential-election
campaign for an
open seat.

Across the
country, radio sta-
tions are broad-
casting political
information, panel
discussions, talk
shows and phone-
in programs about
the Dec. 7 elec-
tion. Newspapers,
too, are dominat-
ed by political
news, with head-
lines provoking
frequent discus-
sion about the

successor to President Jerry John Rawlings,
a former air force flight lieutenant who has
led Ghana for the past 19 years. 

British colonialists, missionaries and
corporations owned the first newspapers in
the former colony known as the Gold Coast.
When Ghana gained independence in 1957,
Kwame Nkrumah, the nation’s first presi-
dent, embarked on a program of
“Africanization.” Nkrumah’s one-party
socialist government established the Ghana
News Agency and started the Ghana
Institute of Journalism to train Africans to
tell their own stories and promote the con-
cept of African liberation. But virtually all
news outlets were state-owned and state-
controlled. Independent journalism, and
with it, freedom of expression, ceased to
exist during the Nkrumah dictatorship,
which was toppled by the military in 1966.

For more than two decades, tensions
flared between the media and the military
rulers who controlled the country for all but
two years, 1979-81. Rawlings first took

power in a coup d’etat in June 1979. He
turned the country over to civilian rule
three months later but returned to power in
another coup in December 1981. 

In 1992 a new constitution was adopted.
Under it Rawlings was twice elected presi-
dent but is barred from seeking a third four-
year term. The constitution also guaranteed
freedom of expression and established a
National Media
Commission with
members from dif-
ferent segments of
society to “insulate
the state-owned
media” from gov-
ernment interfer-
ence.

What followed
was a blossoming of
private newspapers and radio in a country
where news had been dominated by the
state-owned media – Daily Graphic, The
Ghanaian Times and the Ghana
Broadcasting Corp.

Today, Ghana boasts 32 newspapers circu-
lating in the capital city of Accra alone and
several more in other major cities such as
Kumasi, center of the ancient Ashanti king-
dom. There are also 27 FM stations that broad-
cast in the country, where 35% of the 19 million
people cannot read. But the government-

owned media still have the widest reach.
International observers say Ghana has a

mixed record on press freedom. “Although
the 1992 constitution guarantees media
freedom, the government legally circum-
vents it,” according to Freedom House, a
New York-based foundation that monitors
press freedom.

The Media Foundation of West Africa,

an Accra-based group, said that between
August 1995 and December 1997, 62 libel
cases were filed against newspapers in
Accra. Politicians and political parties filed
70% of the cases.

Despite difficulties, the media climate
has improved greatly, some journalists say.
“There was a time when we couldn’t write
anything critical of the government,” said
Bob Bentil, editor of the government-owned
Ghanaian Times. “Now we can. There is
much more freedom now.”

Ghanaian media face test in covering election

PRESS, POWER & POLITICS: AFRICA 1

Jerelyn Eddings, director
of The Freedom Forum
African Center

Joan Mower,
director/African and
Latin American programs
of The Freedom Forum

Ghana: media overview
■ News media in Ghana include both inde-

pendently owned newspapers and broad-
cast stations, and state-owned media. 

■ Despite what appears to be an open climate
for the media, vigilance is a watchword for
free-press advocates. Freedom House’s
1999 survey on press freedom rated
Ghana’s press as “not free.” In 1999 the
Committee to Protect Journalists said
Ghana has a “repressive legal climate.”

■ Only two of the three dozen or so regularly
published newspapers are dailies, and both
are state-owned: the Daily Graphic and The
Ghanaian Times.

■ Radio is the dominant source of information

for Ghanaians, more than a third of whom
are illiterate. 

■ Ghana’s official language is English. Local
African languages are also used.

■ The government-owned Ghana Broadcasting
Corp. was the sole radio and television
broadcaster until 1994. Today scores of
privately owned radio stations fill the
airwaves, but the GBC remains dominant.
GBC Television, known as GTV, is also
dominant, though it faces increasing
competition from private channels.

Sources: The Times of London, April 18, 2000;
“Press, Power and Politics: Ghana,” report pre-
pared for The Freedom Forum, September
2000; The World Factbook page on Ghana, U.S.
Central Intelligence Agency, September 2000. 

“There was a time when we
couldn’t write anything critical of
the government. … There is much
more freedom now.”

—Bob Bentil, editor, The Ghanaian Times



Ghanaian journalists cannot afford to
copy some of the “reckless sensationalism”
that characterizes the media in developed
countries such as the United States, John
Mahama, Ghana’s minister of communica-
tions, said in a keynote address for the Africa
Media Forum on “Press, Power & Politics.”

“The social cost would be too great,” he
said.

Mahama said Ghana’s news media are
free and independent, and wield power that
can be used to promote national unity and
stability and to educate the public about
social and economic issues. Journalists, he
said, have the capacity to present informa-
tion that allows the public to make reasoned
choices.

An illiteracy rate estimated at 35% puts
some Ghanaians at risk of being misled or
misinformed by the news media, Mahama
said. “The power to manipulate the minds of
the public must be exercised with the
utmost sense of responsibility,” he said. “It is
easy to whip up antagonistic sentiments. It
is much harder to cultivate critical but level-
headed analysis, yet this is the task” for
responsible media.

In developed countries, safe water, reli-
able energy, employment, education and
health care are taken for granted, he said.

Those countries can tolerate some news out-
lets that thrive on sensationalism and scan-
dal. “But we cannot afford this here,”
Mahama said.

Ghana, a young democracy, is still learn-
ing the ways of a government by the people,
he said. But for centuries, a spirit of consen-
sus in the decision-making process has
existed in the Ghanaian way of life, he
added.

“How do we define freedom for our peo-
ple in the face of adverse world economic
conditions we face?” he asked the more than
250 journalists, educators, students and gov-
ernment officials attending the forum. “How
do we define freedom and democracy in con-
ditions of poverty when a country cannot
earn enough to provide all the safe water,
schools, hospitals and roads that our people
still need?”

He said accepted democratic norms “can
and must accommodate our social and his-
toric realities so that our democracy is not a
mere superficial carbon copy of the outward
forms of Westminster or Washington, but a
deep-rooted and lasting instrument for free-
dom from poverty, ignorance and marginal-
ization.”

Mahama said the freedom and independ-
ence of the press were guaranteed by

Ghana’s 1992 constitution. Sometimes, he
said, the line between information and opin-
ion is not clear, “whether deliberately or
because of poor journalistic standards.”

The government owns the country’s only
two daily newspapers. It also owns Ghana
Broadcasting Corp., which operates the only
radio and television stations to reach all
parts of the country. He characterized the
government’s role in these properties as “lit-
tle more than the shareholder of commer-
cially run and independently managed
media companies.”

Mahama said the lack of coverage of
opposition candidates in the run-up to the
Dec. 7 presidential election sometimes can
be blamed on a lack of resources — such as
camera equipment and vehicles — rather
than political reasons.

Government minister cautions press
against ‘reckless sensationalism’

2 PRESS, POWER & POLITICS: AFRICA

Minister of Communications John Mahama
says the line between information and opinion
is not always clear.

Former U.S. Sen. Paul Simon urged self-
restraint within the Ghanaian news media

“Be critical, but bring the country together,”
he said.

A former chairman of the Africa subcommit-
tee of the Senate Foreign Relations Committee,
Simon said the press could play a key role in the
current presidential and parliamentary election
campaigns and in the overall future of Ghana. He
said his experiences had let him to conclude that
in any country two key roles are critical for the
press and the government. One is keeping cor-
ruption to a minimum; the other is maintaining the stability that
comes with freedom.

The Illinois Democrat and one-time newspaper publisher called
on Ghanaian journalists to support news organizations threatened
with losing their freedom even if they disagree with what those

media outlets are reporting.
Simon, a Freedom Forum trustee, said he

wished he and other members of The Freedom
Forum delegation could speak Twi or Ga, two
widely used local languages, but he said he spoke
the language of friendship and freedom, which he
called more important. “This has to be the key to
the future of your country, which has contributed
so much,” he said. He noted that Ghana led the
way to independence for African nations, becom-
ing in 1957 the first to break away from colonial
rule.

Citing the prominence of Ghanaian Kofi A. Annan, secretary-gen-
eral of the United Nations, and poet Maya Angelou, who once taught
at the University of Ghana, Simon said Ghana is in position to lead
West Africa and all of Africa. “It’s a great opportunity and a great
responsibility,” he said.

Former U.S. senator urges unifying Ghanaian press

Paul Simon says news media should be
constructively critical.



PRESS, POWER & POLITICS: AFRICA 3

The first-ever forum for Ghanaian presi-
dential candidates attracted a raucous, over-
flow crowd of 1,400 — and six of the seven
candidates — to the Accra International
Conference Center auditorium.

Co-sponsored by The Freedom Forum,
the Ghana Journalists Association and the
Ghana Broadcasting Corp., the 90-minute
discussion was carried live on television and
radio by the state-owned GBC.

“This is what we’ve been wait-
ing for,” Godwin Avenorgbo, direc-
tor of radio for the GBC, said in wel-
coming the chanting, cheering, ban-
ner-waving crowd. In the days leading
up to the event, it was promoted on the
front pages of Ghanaian newspapers,
both independent and state-owned, in
two-inch-high headlines as the “Great
Historic Debate.”

Gifty Affenyi-Dadzie, president of the
Ghana Journalists Association, character-
ized the discussion as a milestone for Ghana.
Said Charles L. Overby, chairman and chief
executive officer of The Freedom Forum, “We
believe every nation should have the right …
to provide its people with the opportunity to
express their views and the opportunity to
hear the diverse voices of others.” 

Conspicuous by his absence at the forum
was John Evans Atta Mills, the current vice
president and one-time college professor.

Moderator Charlayne Hunter-Gault, Johan-
nesburg bureau chief of CNN, said Mills was
unable to participate because of a schedul-
ing conflict, a remark that was greeted by
boos and jeers from many in the audience.
Earlier in the week, Ghana’s minister of com-
munications, John Mahama, had been quot-

ed in the government-owned Daily Graphic
as saying Mills’ unwillingness to appear
stemmed partly from the government’s
objection to “the unnecessary involvement
and interference of foreign individuals and
organisations in the nation’s electioneering
process.”

Mills is the candidate of the National

Democratic Congress, whose ticket in 1992
and 1996 was led by President Jerry John
Rawlings.

The debate format was designed to give
each candidate time to be heard and to
answer questions. The candidates were allot-
ted two minutes each for opening statements
and for summations. In between, two
Ghanaian journalists — newspaper colum-
nist Audrey Gadzekpo and radio talk-show

host Kwaku Sakyi-Addo — ques-
tioned the candidates in rotating

fashion. Then a dozen citizens, pre-
selected to represent a cross-section

of the voters, posed questions.
Dominating the discussion were

economic issues such as the escalating
price and decreasing supply of fuel,

Ghana’s $500 million budget deficit, the
declining value of the Ghanaian monetary

unit (the cedi), and problems faced by
farmers, fishermen and would-be entrepre-

neurs. Among other matters discussed were
the “cash and carry” system of health care
that replaced a highly subsidized program,
education’s one-third share of the national
budget, the privatization of state-owned
enterprises and Ghana’s criminal-libel laws.

John Agyekum Kufuor, a former member
of Parliament running again as presidential
candidate of the New Patriotic Party — he

Candidates field questions from press, public
Ready for the “great historic debate”: (from left) Charles Wereko-Brobby, John Agyekum Kufuor, Augustus “Goosie” Tanoh, George P. Hagan, Dan Lartey,
Edward Nasigrie Mahama.

Page 4 

▲



4 PRESS, POWER & POLITICS: AFRICA

was runner-up to Rawlings in 1996 with
about 40% of the vote — said in response to
a question that the libel laws are “a relic of
(British) colonialism.” Calling the free flow
of information “critical,” he said it is “too
much to allow the government to use the
criminal libel (laws) to gut the press.” At the
same time, Kufuor said it was imperative that
the news media be “responsible.”

Anthropology professor George P. Hagan
said in an opening statement that his
Convention People’s Party “recognizes the
mass media as a partner for growth and com-
mits itself to the development of a free, vig-
orous and informed media.” Asked later
whether Ghana is now a stable democracy,
with no threat of a resumption of military
coups, he replied, “I do believe that Ghana
has matured as a nation. I do believe that in
the current circumstances the military have
a role, which has been defined by the consti-
tution. And if we provided the military with
what they needed, and if we — the civilians
in government — behaved in a way that
would not provide them a reason to come out
and overthrow us, then I do believe that the
military can be made to stay in the barracks.”

Other candidates at the forum were:
■ Scientist and media entrepreneur

Charles Wereko-Brobby of the United
Ghana Movement, who said failed poli-
cies had “all but rendered … meaning-
less” the “independence from which we
derive our sovereignty and powers of gov-
ernment.”

■ Former government official Augustus
“Goosie” Tanoh of the National Reform
Party, who said the government must “put
the support systems in place that allow
our people to be productive — to be com-
petitive on the international stage and in
the domestic market.”

■ Businessman and one-time newspaper
publisher Dan Lartey of the Great
Consolidated Popular Party, who called
for “a new economic order” in which
Ghanaians would “produce our own
goods, produce our own food, produce
exports and produce our stockpiles.”

■ Physician Edward Nasigrie Mahama of
the People’s National Convention, who
pledged “honest, dedicated, dynamic and
visionary leadership.”
If no candidate achieves a majority of the

vote Dec. 7, the top two finishers will square
off in a runoff election several weeks later.

Ghanaian news organizations — those
that are independently operated as well as the
state-owned media — are scrambling to cover
presidential and parliamentary candidates in
the country’s landmark elections on Dec. 7.

The challenges are enormous for broad-
casters and newspapers alike, unaccustomed
as they are to the phenomenon of multiparty
elections and burdened by inadequate
resources to track the candidates across the
93,000-square-mile nation.

Budget constraints mean that “it’s not
possible to cover every single political activi-

ty,” Komla Dumor
of private radio sta-
tion Joy FM said in
one of three panel
discussions on
campaign coverage
in Ghana. 

Being state-
owned, Ghana
Broadcasting Corp.
is guaranteed cer-
tain resources, said

Godwin Avenorgbo, director of radio. But he
noted that GBC journalists, just like their
counterparts in the privately owned media,
are confounded by such problems as a fuel
shortage that has resulted in long lines at

gasoline and diesel pumps.
Gaining access to the candidates is anoth-

er challenge. “If political parties are unwilling
to provide access … then we are unable to
give balanced coverage,” Dumor noted. He
said five presidential candidates had gone on
his morning talk show to answer questions,
but two others — including Vice President
John Evans Atta Mills, presidential candidate
of the ruling National Democratic Congress
party — had not yet accepted the invitation.
That leaves Joy FM “open to accusations of
being biased in favor of the opposition,”
Dumor said.

Berifi Apenteng, general manager of pri-
vately owned TV3 and a former news director
for the GBC, said campaign operatives do not
appreciate how the broadcast media can help
disseminate a candidate’s views. 

In the current political environment,
“even those of us who are perceived to be
singing the tunes” of the ruling government
can be frustrated by barriers to access,
Avenorgbo said. The GBC co-sponsored and
broadcast the historic forum for presidential
candidates; Atta Mills was the only candidate
who declined to participate.

Until that forum, the GBC had been sad-
dled by the public perception that its cover-
age favored the government. “We’re doing a lot

Media scramble to cover
crucial Ghanaian elections

Elvis Aryeh says journalists working in the newsroom of the state-owned Daily Graphic have no
special access to information or candidates.

Komla Dumor

Continued from page 3



PRESS, POWER & POLITICS: AFRICA 5

to change that perception,” said Avenorgbo,
who oversees eight FM and two shortwave sta-
tions. The network offered five minutes of
radio and TV airtime to each presidential can-
didate. In addition, it alloted an hour to each
political party for discussion of issues.

Elvis Aryeh, editor of the state-owned
Daily Graphic, expressed similar sentiments.
“Many people think that the state’s media …
have (special) access to information. In fact,
we don’t. We go through many, many difficul-
ties in getting the information that we print,”
he said. Moreover, the Graphic has “opened
its columns to the public — in fact, to every-
body.” 

However, Nana Kofi Coomson, publisher
of The Ghanaian Chronicle and president of
the Private Newspaper Publishers Association
of Ghana, said the playing field is hardly level.
Relief from value-added taxes would help the
independent news media, Coomson said.

Ghana’s privately owned newspapers —
none of which publish daily — face “serious
logistical constraints” that impede compre-
hensive campaign coverage, said Kweku
Baako Jr., editor of The Crusading Guide.
“Unlike the state-owned media that [have]
correspondents and offices across the regions
and the districts, some of us do not find our-
selves in that situation,” he said.

Outside the capital of Accra, his twice-
weekly newspaper makes do with three
regional reporters and two stringers, Baako
said.

By contrast, the Ghana News Agency has
111 reporters and 60 stringers across all of
Ghana’s regions. The news agency has been
government-subsidized, but it is evolving
toward private enterprise, said Edward
Ameyibor, the supervising chief editor. The
news agency considers elections to be “har-
vest periods” and this year to be “a bumper

harvest,” Ameyibor said. But he complained
that newspapers and broadcasters lack the
capacity to carry many of the news agency’s
political reports. 

The privately owned news media can be
further hamstrung when politicians file or
threaten lawsuits charging crim-
inal libel. Ben Ephson, editor of
The Dispatch, an independent
tri-weekly, said it is well-known
that “the private press operates
on a shoestring budget.”

“It’s not that we are afraid to
go to court,” Ephson said, “it is
just a bloody waste of our time.”

One radio station is trying to
cover the campaigns entirely with volunteers
using donated equipment. Radio Ada, a non-
profit station that broadcasts in the Dangbe
language from the rural community of Big
Ada, offered six political parties 11 hours
apiece. “Each party is free to decide what
issues it wants to project,” said Wilna
Quarmyne, deputy chief executive.
“Sometimes they will be local issues, some-
times they will be national issues, but in a very
real sense national issues and local issues are
the same.” For example, people “hungry at the
local level” blame “policies at the national
level,” she said.

Through radio even illiterate people can
follow the campaigns and thereby participate
in the democratic process, Quarmyne noted.
Ghana’s literacy rate is estimated to be about
65%, with persistent high rates of illiteracy in
rural areas.

The elections also are being covered by
the British Broadcasting Corp., a logical out-
growth of Ghana’s status from 1844 until 1957
as a British colony known as the Gold Coast. 

Elizabeth Akua Ohene, a native of Ghana
who is deputy editor of the network’s English-

language programming for Africa, said the
BBC World Service has vast resources that
can produce superior analytical reporting.

Before the 1999 elections in Nigeria,
Ohene spent two months traveling around
that country and filing stories. “It [cost] a lot

of money,” but the BBC can afford it, she said.
Ohene said she “gained more insight” than
Nigerian journalists who were unable to trav-
el nationally.

Also watching developments from London
is West Africa magazine. Until last year West
Africa was privately owned, but when the
magazine faltered economically it was
acquired by the state-owned Daily Graphic
publishing company, said Adama Gaye, editor
and general manager.

Sounding a familiar theme, Gaye observed
that no one winces when private publications
go to advertisers for money, “but the very
moment an African publication attempts to
get money from government … people start
suspecting that it will start running (content)
for the government.” That “is not the case,” he
said.

Inadequate resources also have stood in
the way of political polling by Ghanaian news
organizations. Gifty Affenyi-Dadzie, presi-
dent of the Ghana Journalists Association,
said she hopes to offer seminars on how to
conduct polls about candidates and issues.
Tim Acquah-Hayford, chairman of the
National Media Commission, a constitution-
ally chartered watchdog organization, said
such training would be useful for future elec-
tions.

Coomson of the Private Newspaper
Publishers Association said media polls can
help Ghana’s politicians to develop public pol-
icy that reflects public opinion, much as hap-
pens in the United States. “This is a very
important aspect of the growth of the demo-
cratic ethos” in Ghana, he said.

Looking at the situation generally, Baako
said, “This is a very young and fragile democ-
racy,” and “without a critical media culture,
democracy cannot grow.”

“It’s not that we are afraid
to go to court, it is just a
bloody waste of our time.”

—Ben Ephson, editor, The Dispatch

From left: The Ghanaian Chronicle’s Nana Kofi Coomson, Radio Ada’s Wilna Quarmyne and the
BBC’s Elizabeth Akua Ohene describe coverage challenges.



6 PRESS, POWER & POLITICS: AFRICA

Ghanaian editorial and comic cartoon-
ists, in what they said was an unprecedented
gathering, described their professional isola-
tion and noted their vulnerability to politi-
cally motivated libel lawsuits. They also
pointed out that their training opportunities
were few.

On the other hand, they noted that their
skills allowed them to convey complex and
important messages in a small amount of
space. And their work and messages can
reach semiliterate audiences that can be
beyond the immediate reach of other print
journalists.

Those were among the pitfalls and bene-
fits of cartooning that were analyzed during

a workshop con-
ducted by Robert
Russell, executive
director of the
Arlington, Va.-
based Cartoonists
Rights Network,
and convened in
conjunction with
the Africa Media
Forum.

More than 45
Ghanaian cartoonists, editors and illustra-
tors attended the program, and several said
they often felt excluded from debates about
journalism, as well as from seminars and
training sessions. No newspaper in Ghana
employs a full-time cartoonist.

Russell said that feelings of isolation
among cartoonists were not unusual. Similar
comments had been made during a similar
program last June in Cameroon, he said,
adding that U.S. cartoonists often voice such
complaints, too.

Participants in the Ghana program also
said the potential impact of cartoonists’
work often seems lost on editors and pub-
lishers. Cartooning in Ghana is a buyers’
market: Participants described having been
promised the equivalent of $10 for a cartoon,
only to end up being paid $1.50.

Cartoons, including those lampooning
political figures, also can be risky, sometimes

Ghanaian cartoonists lament
their professional isolation 
and vulnerability to lawsuits

Ghana was the first African country to
establish local Internet service. That was
1994. Now the former English colony has
been cited by The Wall Street Journal as one
of the five “Silicon nations” to watch in
terms of “connectivity, information security,
human capital, business climate and priori-
ty given by government” to technology.

To help journalists maximize the use of
that growing resource in Ghana, two tech-
nology experts from the United States con-
ducted a three-hour training session during
the Africa Media Forum.

Adam Clayton Powell III, vice president
of technology and programs at The Freedom
Forum, and Stephen Miller, assistant to the
technology editor at The New York Times,
led the group of 25 people through a discus-
sion of 36 Internet sites that can help jour-
nalists do their jobs.

Miller said the Internet and off-the-shelf
database and spreadsheet software were not
substitutes for reporting, but were becoming
essential tools to help ferret out and organ-
ize complex material.

Miller and Powell demonstrated how to
use the Internet offerings, including power-
ful new search engines and a site that
caches sometimes hard-to-access pages.

Included in the demonstration was a
look at several sites with satellite photos
that can be reproduced by news organiza-

tions. “If there were a major flood or earth-
quake somewhere in the world, you could
get a satellite photo from these sites long
before one of the wire services could posi-
tion a photographer at the scene and begin
to transmit pictures,” Powell said.

In Ghana, eight technology centers have
been set up to provide Internet access to
remote areas. “They may have only one com-
puter in the village,” he said, “but the people
are learning how to use it.”

Hardware for an Internet setup is expen-
sive in Ghana, where the minimum wage is
less than 50 cents a day. If a computer is
available, it isn’t always used for reporting.

For instance, Alfred Ogbamey, an editor
at the Ghanaian Chronicle, said the pri-
vately owned, thrice-weekly newspaper has
only one computer and uses it mainly for e-
mail — mostly from and to the United
States, where an estimated 150,000 to
300,000 Ghanaians live.

By contrast, at the government-owned
Ghana Broadcasting Corp., computers are
used to research news stories on the
Internet, according to Roberta L. Gardiner,
head of television training.

The Ghanaian government also has
started a program to lay fiber-optic cable.
The current telephone dial-up path to the
Internet is slow and often balky, especially
outside Accra, the capital city.

Net technology making inroads
into Ghanaian journalism

Lawrence Nana Aianah Henson shows his
sketch of workshop leader Robert Russell.

leading to legal troubles for artists. The
workshop was told that criminal libel laws
were increasingly used to punish or even pre-
vent the publication of bold cartoons. 

The participants closed the workshop by
formally organizing. “I had no idea this would
happen, but we made history here today,”
said Alhaji Ali Yemoh, chosen interim presi-
dent of the yet-to-be-named organization.

Robert Russell



PRESS, POWER & POLITICS: AFRICA 7

Journalists from several African nations
see uncertain times ahead for the press as
government policies toward the media
remain unpredictable. 

Kabral Blay-Amihere, presi-
dent of the 16-nation West
African Journalists Association,
said the main challenge facing
journalists is “government arro-
gance.”

“They pay lip service to press
freedom,” he said.

Blay-Amihere, who is editor of the twice-
weekly Independent in Ghana, praised the
Internet, saying it enables the journalists’
association to monitor press freedom across
West Africa. He said he also uses the
Internet to mobilize international opinion
whenever freedom of the press is threat-
ened, putting the government in question in
the world spotlight.

Doyinsola Abiola, editor in chief of
Concord Group Newspapers in Nigeria,
called for continued cooperation and con-
sultation among editors of West Africa.

Nigeria
Abiola described the media climate in

Nigeria as “interesting but dangerous.” She
said journalists are becoming part of the
story rather than objective onlookers. “This

is not as it should be,” she said.
Newspapers are so transparent in their

biases that “you can almost predict what a
newspaper will say about a national issue,”

she said. Ethnicity is “very pronounced,”
adding to the tense times.

The trend began when dictator Sani
Abacha died unexpectedly two years ago. At
the time of his rule, a courageous press
fought his policies. “When you have a com-
mon enemy, you all gang up,” Abiola said.
She called the shift in the media climate a
“dangerous trend.”

Now, an elected government wants to
register journalists, Abiola said. Journalists
have taken their objection to the proposed
policy to court.

“We are more vigilant now than ever,”
she said. “We have an elected government,
but we should keep on our toes.”

Ivory Coast
Freedom Neruda, editor of Notre Voie,

an independent daily in Abidjan and a lead-
ing opposition newspaper, said he fears the
Ivory Coast is headed toward a resumption
of military dictatorship. Gen. Robert Guei

seized power in a coup last
December, overthrowing anoth-
er authoritarian ruler, Henri
Konan Bädiä, and set elections
for Oct. 22.

Problems for the press,
though, began long before Guei.
Since 1990, for instance, more

than 20 journalists have been jailed and
more than 100 have been sued, Neruda said.
He was one of three journalists jailed in
1996 for a year on a charge of insulting the
president.

Neruda praised the candidates’ forum
that attracted six of the seven men vying to
be the next president of Ghana. “We don’t
have this in my country,” he said. In Ivory
Coast, 19 candidates initially ran for presi-
dent, but they would never appear on the
same forum, he said. (On Oct. 6, the coun-
try’s Supreme Court – headed by a Guei
loyalist – disqualified 14 of 18 opposition
candidates from running against Guei on
Oct. 22. Two days after the election in
which he appeared to trail opposition
leader Laurent Gbagbo, Guei proclaimed

West African editor: Journalists must
cope with ‘government arrogance’

From left: Doyinsola Abiola of Concord Group Newspapers in Nigeria, Freedom Neruda of Notre Voie in Ivory Coast and Mark Chavunduka of The Standard
in Zimbabwe describe the media climate in their countries.

Page 8 

▲

“We have an elected government,
but we should keep on our toes.”

—Doyinsola Abiola, editor in chief, Concord Group Newspapers



8 PRESS, POWER & POLITICS: AFRICA

himself the winner. This triggered a revolt
that drove Guei from power and elevated
Gbagbo to the presidency.)

Senegal
Latif Coulibaly, director of the Superior

Institute for Information Sciences and
Communications in Dakar, was nonplussed
by a suggestion that the Senegalese news
media performed admirably during peace-
ful presidential elections last March. 

“The press did its job” by providing
coverage and commentary, said Coulibaly,
former chief editor for the Sud daily
newspaper in Dakar. “When the press does
its job in Africa, people ask what
happened.” In the United States, he noted,
the press isn’t questioned when things go
right.

Zimbabwe
Mark Chavunduka, editor of The

Standard, a privately owned Sunday
newspaper published in Harare, said it is
easy in Zimbabwe to distinguish between
independent newspapers and the
government press. The state-owned
newspapers are carefully scripted, he said,
with no attempt to balance news reports.

The Standard, he said, covers all sides
of political issues, including the
government’s position. “We try to be fair.”

Chavunduka said television and radio
are controlled by the government. But he
noted that on Sept. 22 the country’s
Supreme Court ruled that the state’s
monopoly on broadcast services violated
the constitution. “While I welcome this
development, I’m not so sure the
government will easily give in,” he said.

Over the years, opposition candidates
have been allocated only a fraction of the
air time given to candidates associated
with President Robert Mugabe’s political
party, ZANUPF.

Chavunduka and a colleague were
arrested and jailed last year for reporting
about a coup attempt against Mugabe. The
two were tortured in an effort to force them
to reveal their sources about the plot. They
were released after several days.

Mugabe’s government suffered a defeat
in parliamentary elections in June. But
Chavunduka said there’s no guarantee that
a new government would respect press
freedom.

BAMAKO, Mali — The Freedom Forum
opened a library for journalists at the Maison
de la Presse (Press House) in Bamako. One
of 15 Freedom Forum journalism libraries
around the world, the library is the first of its
kind in Mali and the second library spon-
sored by The Freedom Forum in Africa.

The library has “truly magnified the role
of the press in Mali” and “is a symbol of the
democratization of the nation,” said Sadou
Yattara, chairman of Maison de la Presse.

Ousmane Sy, Mali’s minister of territorial
administration and local communities, said
the library’s Internet capability will enable
the Malian press “to be connected to the rest
of the world.”

The U.S. ambassador to Mali, Michael
Ranneberger, said a free press “will help
resolve the problems” in the West African
nation, which is one of the world’s most
impoverished countries.

“It says something about the importance
of Mali – and the freedom that you have here
– that of the 200 nations of the world, yours
is one of the 15 that have been selected” by
The Freedom Forum for a library, said former
U.S. Sen. Paul Simon, a Freedom Forum
trustee.

The opening ceremony was held the day
after The Freedom Forum concluded its
Africa Media Forum in Accra, Ghana.

Tailored for French-speaking journalists
and journalism students, the library offers
books and other publications as well as com-
puter and Internet access. 

Freedom Forum opens
library for journalists in Mali

Guests arrive at the Maison de la Presse complex in downtown Bamako for the dedication of the
journalism library.

At the ribbon-cutting are (from left) Freedom
Forum trustee Paul Simon, Maison de la Presse
chairman Sadou Yattara (partially obscured),
Malian minister Ousmane Sy, and The Freedom
Forum’s Chris Wells and Jerelyn Eddings.

Continued from page 3



Atlantic
Ocean

Accra

Bamako Lake
Chad

Indian
Ocean

Abuja

Dakar

Harare

Lake
Albert

Lake
Victoria

Lake
Turkana

Lake
Tanganyika

Lake
Nyasa

MALI

GHANA

IVORY
COAST

LIBERIA

NIGERIA

NIGER

MAURITANIA

SENEGAL
GAMBIA

GUINEA
BISSAU

GUINEA

SIERRA
LEONE

BURKINA
FASO

CAMEROON

CHAD

CENTRAL
AFRICAN REPUBLIC

ALGERIA
WESTERN
SAHARA

GABON CONGO

DEMOCRATIC
REPUBLIC
OF CONGO

ANGOLA

EQUATORIAL GUINEA

BENIN

TOGO

Yamoussoukro

ZAMBIA

BOTSWANA

TANZANIA

RWANDA
BURUNDI

SUDAN

UGANDA

MALAWI

MOZAMBIQUE

NAMIBIA
ZIMBABWE

SOUTH
AFRICA

5000

Miles

N

PRESS, POWER & POLITICS: AFRICA 9

Ghana says 
Akwaaba (welcome)

to the 
Africa Media Forum

Thirty-two newspapers are available in Ghana’s
capital city, Accra.

From top: Presidential hopeful John Agyekum Kufuor (seated) is greeted by questioner
Kwaku Sakyi-Addo of Joy FM radio as row upon row of Ghanaians await the start of the
candidates’ forum, which was moderated by Charlayne Hunter-Gault of CNN.

00
-W

10
: 1

1/
00

 • 
3.

5K
 • 

ND
IC



The Freedom Forum, based in Arlington, Va., is a nonpartisan, international foundation dedicated to
free press, free speech and free spirit for all people. The foundation focuses on four main priorities: the
Newseum, First Amendment issues, newsroom diversity and world press freedom. 

The Freedom Forum funds two independent affiliates — the Newseum, the interactive museum of
news in Arlington; and the First Amendment Center, with offices at Vanderbilt University in Nashville,
Tenn., and in New York City and Arlington. Other operating offices are in San Francisco, Cocoa Beach, Fla.,
Buenos Aires, Hong Kong, Johannesburg and London.

The Freedom Forum was established in 1991 under the direction of Founder Allen H. Neuharth as suc-
cessor to a foundation started in 1935 by newspaper publisher Frank E. Gannett. The Freedom Forum is
not affiliated with Gannett Co., does not solicit or accept financial contributions, and does not accept unso-
licited funding requests. Its work is supported by income from an endowment now worth more than $1 bil-
lion in diversified assets.

www.freedomforum.org


